Friday, March 30, 2012

Dong Zong Kurang Ajar?....Tidak Sesuai Di Malaysia !.



Salam semua®…

Penulis terpanggil untuk memberi sedikit komen tentang tuntutan melampau yang dibuat semasa perhimpunan Gabungan Persatuan Jawatankuasa Sekolah Cina Malaysia ini atau Dong Zong di Kajang baru-baru ini.

Penulis tidak mahu komen semua cadangan mereka cuma, ingin menyentuh tentang salah satu cadangan tidak masuk akal mereka yang penulis rasa terlalu bersifat perkauman yang secara simboliknya menyeru supaya semua masyarakat Cina menyokong parti politik yang sealiran dengan pemikiran Dong Zong.

Tambahan pula, cadangan ini dibuat betul-betul sesuai dengan suasana hangat parti-parti politik berkempen untuk PRU 13 yang semakin hampir.

Daripada empat tuntutan mereka, salah satu tuntutan Dong Zong yang tidak ada langsung semangat 1 Malaysia adalah apabila mereka mahu pihak Kementerian Pelajaran memindahkan segera guru-guru yang dihantar ke SJKC pada sesi persekolahan awal tahun ini yang tidak tahu berbahasa Cina. Ini termasuklah guru-guru bahasa Melayu dan bahasa Inggeris.

Apa ini semua ?

1)   Adakah mereka mahu semua guru yang mengajar bahasa Melayu dan Inggeris di SJKC sekarang ini semuanya daripada kaum Cina?

2)   Adakah mereka mahu semua guru Melayu, India atau lain-lain bangsa yang mengajar bahasa Melayu dan Inggeris di SJKC mesti terlebih dahulu menguasai bahasa Cina? Maknanya guru-guru ini mestilah bekas penuntut di SJKC atau diimpot terus dari negara China?

3)   Adakah mereka mahu amalan yang sama dilakukan oleh negara lain ke atas penuntut-penuntut kita misalnya di negara China, Jepun atau di Korea?

Penulis hendak Tanya Dong Zong, mereka sebenarnya berada negara mana sekarang?  Di negara China ataupun di Malaysia?

Semua persoalan di atas sebenarnya bermotifkan satu bahasa, satu bangsa dan satu aliran pendidikan yang nyata tidak sesuai di Malaysia sebaliknya amat sesuai pula jika Dong Zong berjuang dan berada di negara China dan bukannya di Malaysia.

Atas nama keadilan seperti yang mereka tuntut, sistem pendidikan di Malaysia akan menjadi kucar kacir jika tuntutan yang sama juga diminta oleh kaum India, Kadazan dan banyak lagi kaum yang ada di Malaysia.

Kenapa mereka tidak fikir ini semua?

lannkb

11 comments:

Anonymous said...

INI NAMANYA BERI BETIS NAK PEHA.... . HAPUSKAN AJA SRJKC NI BUAT SATU SEKOLAH AJA ALIRAN MELAYU DAN INGGERIS MACAM SINGAPORE.... ANAK MELAYU TAK TAU CAKAP MELAYU KAT RUMAH PUN TERPAKSA ATOK NENEK BELAJAR CAKAP ORANG PUTIH. INILAH NASIB ANAK-ANAK MELAYU MALAYSIA BILA DIBIARKAN CINA BERKUASA HILANG IDENTITI KITA ORANG MELAYU

Anonymous said...

1. Kuasai dahulu bahasa Melayu,
2. Junjung Rukun negara....
leaps tu, baru boleh dapaT kerakyatan Malaysia.... masa lahir bagi dahulu kad pengenalan MERAH (sementara). Dah sah taat setia kepada negara baru bagi kerakyatan penuh tapi BERSYARAT.
Paling penting..... HAPUSKAN SEMUA SEKOLAH JENIS KEBANGSAAN yang selama ini menjadi ladang ternak puak puak rasis.

Anonymous said...

salah kita org melayu juga....terlalu beri muka waktu nak merdeka dulu.....sekarang dia dah naik lemak....sebab dah ramai & menguasai ekonomi pulak tu...apa melayu boleh buat????? tu belum tuntutan hindraf lagi.....

Anonymous said...

kurang hajar punya CINA... jadikan hanya satu sekolah sahaja yang menggunakan bahasa MALAYSIA sebagai bahasa pengantar...
jadi macam Thailand dan Indonesia...
Bangsa yang tak reti berterima kasih begini jangan dilayan, setelah ekonomi dikuasai mereka nak pulak minta yang bukan bukan... Kerajaan jgn buat keputusan yang silap...

Anonymous said...

suruh mereka semua balik tongsan...semua mandarin...memang celaka sial semuanya...oink oink oink

Anonymous said...

Mereka sebenarnya tak mengikuti perkembangan pendidikan di Malaya hingga Malaysia sekarang. Semuanya dibuat dengan teliti dan adil oleh kerajaan melalui Akta dan laporan pendidikan yang dibuat. Kena belajar kursus Education and The Law dengan saya ni...

Anonymous said...

dong zong ni sekelumit je..

aku heran apsal majlis guru guru malaysia ataupun majlis guru besar ataupun PIBG malaysia ni tak buat kenyataan balas

arap meting je tau tpi suara tak vocal dan penakut.pakat nak pegang jawatan je....

patutnya guru lawan dengan guru la.baru kaw kaw hujah...ini semua diam je dalam persatuan..baik takyah buat persatuan memacam semata sbb nak jawatan

Anonymous said...

kerajaan terlalu berlembut dengan puak ini...lucutkan saja kerakyaatan...

Fiza Noor said...

saya setuju. kalau lah dong zong di indonesia...apa jadi ya? geram warga pendidik!

Anonymous said...

saya setuju..adakan satu aliran sahaja..sekolah kebangsaan..supaya anak2 cina serta guru2 cina tahu berbahasa Melayu.. saya mengajar english di sjkc..saya akui mmg terlalu mencabar untuk mengajar mereka kerana mereka tidak memahami bahasa melayu..sudahlah bahasa melayu tidak paham, inikan pula nak mengajar english..terlalu banyak masalah komunikasi..mungkin hanya 10% sahaja input yang mereka dapat dari p&p yang dijalankan..sedangkan guru english mereka pun mengajar hampir 80% dalam bahasa mandarin..kerajaan lakukan sesuatu...

Anonymous said...

Saya mengajar d sjk c. mmg dasyat la layanan.kat guru bumi. mudahan aku tak stay kat sjk c.mangsa racist